Email Machine - Znalostní báze

Odhlašování

Jak odhlašování funguje?


Pokud se příjemce odhlásí z odběru e-mailů, je automaticky zařazen na "seznam odhlášených". Tento seznam najdete v sekci Kontakty - Odhlášené adresy. Kontaktům z tohoto seznamu nebudou chodit žádné e-maily z aktuálního účtu. Adresu můžete ze seznamu smazat, pokud víte, že by e-maily dostávat měla.

Adresy můžete hromadně importovat i exportovat, trídit a vyhledávat v nich. Mazání adresy provádějte, jen pokud jste si opravdu jistí, že na ni e-maily odesílat můžete.

Pokud potřebujete oddělit více seznamů odhlášených (např. spravujete e-mailing pro více firem), doporučujeme zřídit další účet v Email Machine. Tím lze logicky oddělit kampaně, seznamy kontaktů a odhlášených do samostatných celků. Naše technická podpora vám ráda pomůže s nastavením. Mezi účty lze jednoduše přepínat.

 


Typy odhlášení


Příjemci e-mailů se mohou odhlašovat z odběru vašich newsletterů několika způsoby:

Odhlašovací odkaz v patičcce e-mailu

Standardní způsob odhlášení. Odkaz je vygenerován automaticky. Připravené šablony už mají vše nachystané. Pokud používáte vlastní HTML kód obsahu e-mailu, je potřeba odkaz vložit pomocí speciálního placeholderu {{unsubscribe_link}}. Více v sekci placeholdery.

Po prokliku odkazu je adresa uživatele přidána na seznam odhlášených. V rámci daného účtu už se na ni nebude dále odesílat. Adresa bude odfiltrována při generování kampaně. V seznamech kontaktů, ale zůstane.

Po odhlášení se uživateli zobrazí obecná stránka s potvrzením. O nastavení vlastní stránky se dozvíte více v odstavci Nastavení odhlašovací stránky níže.

Feedback loop

Technologie zpětné vazby e-mailových serverů. Někteří zprostředkovatelé poskytují informace o tom, který příjemce označil danou zprávu jako spam. Takové adresy automaticky přidáváme na seznam odhlášených.

Tento proces je automatizovaný. Není nutné nic nastavovat.

List unsubscribe

Některé služby umí zobrazit vlastní tlačítko pro odhlášení z odběru (např. gmail). Většinou se objevuje v hlavičce e-mailu. Email Machine takové prokliky přesměruje a odhlásí je klasickým způsobem. V seznamu odhlášených se objeví s kategorií list_unsubscribe.

Manuální odhlášení

V sekci odhlášených adres, v záložce Akce můžete přidat jednu adresu, nebo nahrát celý soubor s adresami (každá na jednom řádku).

Odhlášení přes API

Pro účely automatizace lze adresy odhlašovat i pomocí API. Více v odstavci níže.

 


Nastavení odhlašovací stránky

Princip

Email Machine po odhlášení automaticky zobrazí výchozí odhlašovací stránku. Pokud byste ale chtěli nadefinovat svoji, je to možné v nastavení, v záložce Odhlašování. Můžete vybrat barvu, texty, obrázek, ale i otázky s důvody odhlášení. Takových stránek můžete mít vytvořených více a vybírat z nich podle typu kampaně.

Příklad

Chceme do e-mailů vkládat odhlašovací odkaz a v případě prokliku zjistit důvod odhlášení. Vytvoříme odhlašovací stránku, vybereme možnost zobrazit formulář a zobrazit stránku s poděkováním. Nastavíme texty, barvu pozadí a obrázek. Doplníme několik otázek s důvody odhlášení, které nás zajímají. Při tvorbě kampaně potom vybereme tuto odhlašovací stránku.

Jakmile příjemce e-mailu klikne na odkaz pro odebrání z newsletteru, Email Machine ho přesměruje na stránku s formulářem, kterou jsme nastavili. Po výběru důvodu a kliku na tlačítko Odhlásit proběhne zapsání do seznamu odhlášených a zobrazení stránky s poděkováním. Tu jsme také nadefinovali.


Přesměrování na vlastní stránku

Princip

V Email Machine lze nastavit stránku, která se objeví, pokud uživatel klikne na odhlašovací odkaz v e-mailu. Je ale možné uživatele přesměrovat na libovolnou stránku dle vašeho uvážení. Tuto funkci lze využít pro distribuci informace o odhlášení do vašeho systému. Funkci odhlášení v Emailmachine to nijak neovlivní. Odhlášený uživatel se přidá na Seznam odhlášených a dále se na něj rozesílat nebude.

Nastavení

Vlastní odhlašovací stránky můžete nastavit v sekci Nastavení, v záložce Odhlašování. Při nastavení je potřeba zatrhnout Po odhlášení přesměrovat na vlastní stránku a vyplnit pole URL pro přesměrování.

Předání informací

Pokud stojíte o předání informací o tom, kdo se z newsletteru odhlásil, je to možné přes předem určené parametry. Zpracování těchto údajů řešte prosím s vaším IT oddělením.

Přes URL můžete (ale samozřejmě nemusíte) předávat tyto parametry:

 

  • {{email}} - Email odhlášeného uživatele.
  • {{security_hash}} - Bezpečnostní hash (posloupnost znaků a čísel, např: nz1e6358vtr1ew3tzrj4). Způsob výpočtu je popsán níže.

 

Tvar výsledné URL si můžete sestavit podle vaší potřeby. Může vypadat např. takto:

http://www.webmojifirmy.cz/{{email}}/{{security_hash}} http://www.jinywebfirmy.cz?email={{email}}&hash={{security_hash}} 

Sestavení parametru security_hash

Parametr security_hash je vypočítán takto:

SHA1("email_address-salt") 

kde SHA1 je algoritmus výpočtu, email_address je emailová adresa odhlášeného uživatele a salt je speciální řetězec, který vydáme na vyžádání. Mezi email_address a salt je pomlčka.

 


API pro automatické odhlašování

Příjemce newsletterů můžete odhlašovat automaticky z vaší aplikace. Stačí vždy zavolat následující URL adresu:

https://app.emailmachine.cz/api/blacklists/unsubscribe?cid=1&email={{email}}&hash={{hash}}

kde:

  • cid je ID účtu, ve kterém chcete adresu odhlásit. Pokud v Emailmachine používáte více účtů, hodnota se bude lišit pro každý z nich.
  • {{email}} je e-mailová adresa, kterou chcete odhlásit.
  • {{hash}} je řetězec vypočítaný podle následujícího vzorce:

 

SHA1(email-salt)

kde:

  • SHA1 je algoritmus výpočtu.
  • email je e-mailová adresa.
  • salt je řetězec, který můžete změnit v nastavení v záložce Odhlašování. Pro salt platí to stejné, co pro cid. Je nutné ho nastavit pro každý účet zvlášť.
  • Mezi email a salt je pomlčka!