Pokud se příjemce odhlásí z odběru e-mailů, je automaticky zařazen na "seznam odhlášených". Tento seznam najdete v sekci Kontakty - Odhlášené adresy. Kontaktům z tohoto seznamu nebudou chodit žádné e-maily z aktuálního účtu. Adresu můžete ze seznamu smazat, pokud víte, že by e-maily dostávat měla.
Adresy můžete hromadně importovat i exportovat, trídit a vyhledávat v nich. Mazání adresy provádějte, jen pokud jste si opravdu jistí, že na ni e-maily odesílat můžete.
Pokud potřebujete oddělit více seznamů odhlášených (např. spravujete e-mailing pro více firem), doporučujeme zřídit další účet v Email Machine. Tím lze logicky oddělit kampaně, seznamy kontaktů a odhlášených do samostatných celků. Naše technická podpora vám ráda pomůže s nastavením. Mezi účty lze jednoduše přepínat.
Příjemci e-mailů se mohou odhlašovat z odběru vašich newsletterů několika způsoby:
Standardní způsob odhlášení. Odkaz je vygenerován automaticky. Připravené šablony už mají vše nachystané. Pokud používáte vlastní HTML kód obsahu e-mailu, je potřeba odkaz vložit pomocí speciálního placeholderu {{unsubscribe_link}}. Více v sekci placeholdery.
Po prokliku odkazu je adresa uživatele přidána na seznam odhlášených. V rámci daného účtu už se na ni nebude dále odesílat. Adresa bude odfiltrována při generování kampaně. V seznamech kontaktů, ale zůstane.
Po odhlášení se uživateli zobrazí obecná stránka s potvrzením. O nastavení vlastní stránky se dozvíte více v odstavci Nastavení odhlašovací stránky níže.
Technologie zpětné vazby e-mailových serverů. Někteří zprostředkovatelé poskytují informace o tom, který příjemce označil danou zprávu jako spam. Takové adresy automaticky přidáváme na seznam odhlášených.
Tento proces je automatizovaný. Není nutné nic nastavovat.
Některé služby umí zobrazit vlastní tlačítko pro odhlášení z odběru (např. gmail). Většinou se objevuje v hlavičce e-mailu. Email Machine takové prokliky přesměruje a odhlásí je klasickým způsobem. V seznamu odhlášených se objeví s kategorií list_unsubscribe.
V sekci odhlášených adres, v záložce Akce můžete přidat jednu adresu, nebo nahrát celý soubor s adresami (každá na jednom řádku).
Pro účely automatizace lze adresy odhlašovat i pomocí API. Více v odstavci níže.
Email Machine po odhlášení automaticky zobrazí výchozí odhlašovací stránku. Pokud byste ale chtěli nadefinovat svoji, je to možné v nastavení, v záložce Odhlašování. Můžete vybrat barvu, texty, obrázek, ale i otázky s důvody odhlášení. Takových stránek můžete mít vytvořených více a vybírat z nich podle typu kampaně.
Chceme do e-mailů vkládat odhlašovací odkaz a v případě prokliku zjistit důvod odhlášení. Vytvoříme odhlašovací stránku, vybereme možnost zobrazit formulář a zobrazit stránku s poděkováním. Nastavíme texty, barvu pozadí a obrázek. Doplníme několik otázek s důvody odhlášení, které nás zajímají. Při tvorbě kampaně potom vybereme tuto odhlašovací stránku.
Jakmile příjemce e-mailu klikne na odkaz pro odebrání z newsletteru, Email Machine ho přesměruje na stránku s formulářem, kterou jsme nastavili. Po výběru důvodu a kliku na tlačítko Odhlásit proběhne zapsání do seznamu odhlášených a zobrazení stránky s poděkováním. Tu jsme také nadefinovali.
V Email Machine lze nastavit stránku, která se objeví, pokud uživatel klikne na odhlašovací odkaz v e-mailu. Je ale možné uživatele přesměrovat na libovolnou stránku dle vašeho uvážení. Tuto funkci lze využít pro distribuci informace o odhlášení do vašeho systému. Funkci odhlášení v Emailmachine to nijak neovlivní. Odhlášený uživatel se přidá na Seznam odhlášených a dále se na něj rozesílat nebude.
Vlastní odhlašovací stránky můžete nastavit v sekci Nastavení, v záložce Odhlašování. Při nastavení je potřeba zatrhnout Po odhlášení přesměrovat na vlastní stránku a vyplnit pole URL pro přesměrování.
Pokud stojíte o předání informací o tom, kdo se z newsletteru odhlásil, je to možné přes předem určené parametry. Zpracování těchto údajů řešte prosím s vaším IT oddělením.
Přes URL můžete (ale samozřejmě nemusíte) předávat tyto parametry:
{{email}} - Email odhlášeného uživatele.{{security_hash}} - Bezpečnostní hash (posloupnost znaků a čísel, např: nz1e6358vtr1ew3tzrj4). Způsob výpočtu je popsán níže.
Tvar výsledné URL si můžete sestavit podle vaší potřeby. Může vypadat např. takto:
http://www.webmojifirmy.cz/{{email}}/{{security_hash}} http://www.jinywebfirmy.cz?email={{email}}&hash={{security_hash}} Parametr security_hash je vypočítán takto:
SHA1("email_address-salt") kde SHA1 je algoritmus výpočtu, email_address je emailová adresa odhlášeného uživatele a salt je speciální řetězec, který vydáme na vyžádání. Mezi email_address a salt je pomlčka.
Příjemce newsletterů můžete odhlašovat automaticky z vaší aplikace. Stačí vždy zavolat následující URL adresu:
https://app.emailmachine.cz/api/blacklists/unsubscribe?cid=1&email={{email}}&hash={{hash}} kde:
cid je ID účtu, ve kterém chcete adresu odhlásit. Pokud v Emailmachine používáte více účtů, hodnota se bude lišit pro každý z nich.{{email}} je e-mailová adresa, kterou chcete odhlásit.{{hash}} je řetězec vypočítaný podle následujícího vzorce:
SHA1(email-salt)
kde:
SHA1 je algoritmus výpočtu.email je e-mailová adresa.salt je řetězec, který můžete změnit v nastavení v záložce Odhlašování. Pro salt platí to stejné, co pro cid. Je nutné ho nastavit pro každý účet zvlášť.email a salt je pomlčka!