Seznamy kontaktů
Import kontaktů z nahraného souboru
Při vytváření nového seznamu kontaktů budete vyzváni k nahrání souboru ve formátu CSV nebo XLS(x). Soubory musí být připraveny podle následujících pravidel.
CSV soubor
Před importem seznamu do Emailmachine je potřeba soubor s kontakty připravit podle následujících pravidel:
- Je potřeba připravit soubor se seznamem kontaktů ve formátu CSV. Přípona souboru musí být .csv.
- Kódování souboru nastavte na UTF-8. Jiná kódování budou zpracována také, ale mohou být problémová, co se týče diakritiky.
- Jednotlivé sloupce musí být odděleny středníky.
- Pokud má seznam více sloupců, na prvním řádku souboru bude hlavička (názvy sloupců oddělená čárkami). Pokud jsou v seznamu pouze e-mailové adresy, hlavička není povinná - stačí aby na každém řádku byla jedna e-mailová adresa.
- Názvy sloupců v hlavičce se musí skládat pouze z malých písmen, číslic a podtržítka. Nesmí obsahovat diakritiku, ani mezery (lze nahradit například podtržítkem "_").
- Hlavička musí obsahovat název email. Ten bude použit jako unikátní identifikátor zákazníka. Pokud Vaše kontakty obsahují vlastní ID, pojmenujte tento sloupec jako id.
- Časový údaj musí být ve formátu YYYY-MM-DD a namapovaný jako typ datum, jinak nebude správně fungovat filtrování kontaktů.
- Jednotlivé hodnoty mohou být ohraničeny uvozovkami. Lze takto použít oddělovací znaky (např. středník) v datech. Pokud je potřeba mít v kolonce další uvozovku, je potřeba tuto uvozovku zdvojit ("") a celou kolonku mít pořád ohraničenou uvozovkami. Mezi oddělovači (středník) a uvozovkou nesmí být další znaky, ani mezery. Příklady najdete níže.
XLS soubor (excelová tabulka)
Data v tabulce musí být řádně připravena. Používejte prosím co nejjednodušší tabulky s čistými daty. Snažte se vyhnout dodatečné logice, jako jsou makra, skripty, filtrování, externí data, kontingenční tabulky, apod. Data by se nemusela naimportovat správně.
- Používá se pouze první list.
- Každý kontakt je na jednom řádku.
- První řádek obsahuje hlavičku (názvy sloupců).
- Názvy sloupců v hlavičce se musí skládat pouze z malých písmen, číslic a podtržítka. Nesmí obsahovat diakritiku, ani mezery (lze nahradit například podtržítkem "_").
- Sloupec s e-mailovou adresou musí mít v hlavičce název email.
- Číselné hodnoty by měly být jednoduché a nesmí začínat nulou (01 se interpretuje jinak, než 1).
- Časový údaj musí být ve formátu YYYY-MM-DD a namapovaný jako typ datum, jinak nebude správně fungovat filtrování kontaktů.
Příklady CSV souborů
Soubor ve formátu CSV s více sloupci:
id;email;firstname;salutation;registration_date
1;one@email.com;Ondřej;Ondro;2016-03-14
2;two@email.com;Karel;Karle;2015-06-13
3;three@email.com;Josef;Pepo;2014-07-27
4;four@email.com;Marek;Marku;2000-12-31
Jednoduchý soubor obsahující jeden e-mail na každém řádku bez dodatečných dat. Takový soubor nemusí obsahovat hlavičku:
one@email.com
two@email.com
three@email.com
four@email.com
five@email.com
Příklady práce s uvozovkami:
email;favorite_product;firstname
one@email.com;Produkt;Ondřej
two@email.com;"Produkt";Ondřej
three@email.com;"Produkt; který obsahuje oddělovač";Ondřej
four@email.com;"Produkt který ""obsahuje"" uvozovky";Ondřej
Příklady XLS souborů
Soubor ve formátu XLS s více sloupci:
| customer_id |
email |
firstname |
salutation |
registration_date |
| 1 |
one@email.com |
Ondřej |
Ondro |
2016-03-14 |
| 2 |
two@email.com |
Karel |
Karle |
2015-06-13 |
| 3 |
three@email.com |
Josef |
Pepo |
2014-07-27 |
| 4 |
four@email.com |
Marek |
Marku |
2000-12-31 |
Tabulka, která obsahuje pouze e-maily a žádná dodatečná data (v první buňce by také mohla být hlavička email):
| one@email.com |
| two@email.com |
| three@email.com |
| four@email.com |
Pravidelný import
Je možné nastavit pravidelně aktualizovaný seznam kontaktů, který stahuje data z vašeho serveru. S jeho nastavením Vám rádi pomůžeme. Kontaktujte nás prosím na e-mail nebo telefon uvedený v patičce.
Automatické přidávání kontaktů
Kontakty do seznamu lze přidávat i automaticky a postupně. Můžete použít následující způsoby:
- REST API: Vaše aplikace/web může volat naše API cally při různých událostech, např. při registraci nového zákazníka. Tím se vytvoří záznam i v naší databázi a není potom potřeba ho přidávat ručně.
API cally jsou popsané zde.
- Formulář: Ke každému seznamu lze vytvořit formulář pro sběr kontaktů. Email Machine vytvoří základní HTML kód formuláře, který si můžete upravit podle potřeby. Správu najdete v detailu seznamu v záložce Formulář.
Pokud nemáte formulář kam umístit, můžete vytvořit landing page v modulu Webové stránky a vložit ho tam. Více o webových stránkách zde.